maanantai 29. lokakuuta 2012

Handelsin dilemma

Oon hiukan tyytymätön itseeni tänään. Musta tuntuu, että olen koko päivän näyttänyt ihmisille vain hapantanaamaa ja jopa valittanut ruotsalaisista suomeksi näiden nenän edessä. Oon ollut pitkään turhautunut siihen, etten saa tiettyjen ruotsalaisten seurassa ollenkaan puheenvuoroa, eikä minua kuunnella ollenkaan. Olen pitänyt ruotsalaisia kavereitani kamalan tylyinä ja tympeinä, mutta olen vihdoin tajunnut, ettei kukaan minua tahallaan kiusaa. He eivät vaan satu tietämään, että olen persoonaltani puhelias, ja että turhaudun jos minulle ei anneta puheenvuoroa. Olen ruvennut käyttäytymään vanhoja kavereitani kohtaa todella kummallisesti, kuten esimerkiksi nousemalla pöydästä ilmoittamatta mihin olen menossa, ja jättämällä vastaamatta kysymyksiin, johon myös minulta olisi kaivattu vastausta. Musta ei ole kivaa toimia näin tyhmästi, mutta päässäni suorastaan kiehuu, kun kukaan koulun kaveripiirissä ei ole kiinnostunut siitä mitä mulle kuuluu. Tilanteesta mun ja mun vanhojen koulukavereiden välillä on tullut yksi vyöryvä lumipallo, jossa kummankin osapuolen käyttäytyminen lyö vain lisää vauhtia persoonakitkan syntymiseen.

Tilanteesta tekee vaikean se, että opiskeluryhmämme (ne kaksisataa, jotka aloittivat oikisopinnot 2010) on todella klikkiytynyt. Koko luokka on jakautunut jähmeisiin ryhmiin, eikä ryhmärajoja kerta kaikkisesti pysty ylittämään missään suhteessa. Lounastamista toisen ryhmän ihmisten kanssa katsotaan vinoon, eikä luennollakaan voi istua väärälle riville. Olen joskus saanut suoria kommentteja paikkani valitsemisesta luentosalissa. Ihmiset tekevät tarkkoja havaintoja siitä missä kukakin istuu. Jos päättää haistattaa pitkät klikeille ja tiputtautuu jostain ryhmästä pois, ei toinen ryhmä toisaalta ota vastaan. Olet joko osa samaa porukkaa koko opiskeluajan tai sitten olet yksin. Alan olemaan saamarin väsynyt tällaiseen jähmeyteen. Musta tuntuu todella hankalalta sitoutua johonkin tarkaan ryhmään tai yksittäisiin ihmisiin. Pelkästään ajatus siitä, että joku laskee minut mukaan johonkin ryhmään meidän luokassa, nostattaa mulla karvat pystyyn. Mä en vaan ymmärrä tätä ruotsalaisten ryhmäytymistä ja ihmisten luokittelua! Se että en elä luokan normien mukaisesti on muodostunut ongelmaksi, joka on aiheuttanut mussa kovaa kaipuuta kotiin. Valintahan on suhteellisen yksinkertainen: päätänkö jatkaa tätä kummallista käytöstäni ja mökötystäni viettäen vaihtelevasti aikaa mun vanhojen kavereiden kanssa vai otanko pesärikon ja rupeenko lounastamaan koulussa yksin. Perhanan klikkinormit!

7 kommenttia:

  1. Huhhuh. Kuulostaa rasittavalta. Voin kuitenkin sanoa, että kaikki ruotsalaiset eivät sentään ole tuollaisia.

    VastaaPoista
  2. Onneksi ei :U ja onneksi kaikki suomalaisetkaan eivät ole tällaisia kuin minä :)

    VastaaPoista
  3. Apua, mä oon nyt ihan tosi yllättynyt tuosta! Itse opiskellessani ruotsissa, ei ruotsalaisten kanssa ollut mitään tuollaista havaittavissa eikä kukaan koskaan sanonut tämmöisistä konflikteista. Voisiko tämä johtua jotenkin kaupungista..kun etelässä kaikki tuntui olevan niin ystävää niin ystävää ;)

    VastaaPoista
  4. Luulen, että kysymys on vaan ihmiskemioista näiden ongelmien kanssa. En sanoisi missään nimessä, että Göteborg olisi kylmä kaupunki - päin vastoin. Jos joku yleistys täytyy tehdä, sanoisin että tunnelma Handelshögskolanissa on hiukan jäykkä. Yhtälöstä tulee aika laskelmoiva kun kauppatieteilijät ja oikeustieteilijät isketään saman katon alle. Muiden ihmisten kylmyys ruokkii toisiakin ihmisiä käyttäytymään kylmästi. En siis missään nimessä sano, että ongelma olisi jotenkin ruotsalaisten ongelma, vaan yleisesti koulun ilmapiiristä kiinni. Puolikielisenä sitä vaan sattuu nokkimisijärjestyksessä huonompaan asemaan.

    VastaaPoista
  5. Olen menossa Handelsiin ensi syksynä, se nyt vaikuttaa vaan paremmalta kuin Hanken ja olen asunut Tukholmassa ennenkin. Siis mikä tää Handelsin dilemma on? Opiskeletko siellä? Oletko siis oppinut ruotsin vasta opiskellessa ja se on ongelma? :) jos tiedät enemmän Handelsista ja opiskelijaelämästä siellä, kerro ihmeessä! :)insider-infoa ei kauheesti löydä...täytyy btw sanoa, että rohkeeta lähteä Ruotsiin opiskelemaan, jos ei sitä äidinkielenään puhu!tsemppiä ;)

    VastaaPoista
  6. oopsie, nyt sattui huti. Näköjään myös Göteborgissa on Handels, eikä vaan Tukholmassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kyseessä on tosiaan Göteborgin Handelshögskolan :) Dilemma Handelsilla syntyy siitä, että ihmiset ovat hyvin klikkiytyneitä omiin ryhmiinsä. Yleinen ilmapiiri Handelsilla on kolme pakkasastetta kylmempi kuin muilla campuksilla, mutta se ei tarkoita sitä etteikö koulusta löytäisi lämpimiä ja sydämmellisiäkin ihmisiä. Ekonomit ja juristit saman katon alla on vain aika laskelmoiva yhtälö. Viihdyn kuitenkin Handelsilla enkä vaihtaisi pois. Uskon että Tukholman Handelsiilla on mukavaa myös! Tukholman Handels on ainakin korkealle rankattu vertailuissa. :)

      Poista