tiistai 15. toukokuuta 2012

neiti Puolikielinen

Mä olen alkanut huolestumaan mun äidinkieleni tasosta ja sujuvuudesta oikein toden teolla. Yksi huolenaihe on tietysti tämä kirjallinen täsmällisyys ja kieliopin osaaminen, mutta nyt on alkanut näkymään vakavia puutteita myös suullisessa tuotoksessa. Viikonlopun vieraille puhuin sujuvasti Göteborgin kanaaleista (kanava på finska) ja hienoista Göteborgsvarvetin metalleista (eli mitalleilleista). Suullinen osaamiseni on köyhtynyt tasolle, jossa kaikki "hankalat" sanat korvataan sanalla juttu tai asia. Käytän Ruotsin kielisiä ilmaisuja suomeksi ja haen, puheen aiheesta riippumatta, aivonystyröiden sekamelskaan kadonneita Suomen kielen sanoja. On turhauttavaa huomata, että minusta on tulossa puolikielinen. Mikään kieli ei suju enää sujuvasti! Oma kielitaitoni on siinä jamassa, että ihailen Suomesta Göteborgiin visiitille tulevien vieraittenin laajaa sanavarastoa ja nautin heidän sujuvasta ilmaisustaan. Oma kieleni alkaa olemaan pian siinä jamassa, että kesälomaa Suomessa voisi kutsua suorastaan kielikurssiksi. Ekalla viikolla ajattelin opetella sijamuodot ja nimet keittiövälineille.

1 kommentti:

  1. Saat harjoitella keittiön välineiden nimiä ja niiden käyttöä aivan niin paljon kun haluat. Iskä on Jenkeissä ja olin vähän huolissani, että mitä mä oikein syön?! Onneksi sä tulet kotiin!

    VastaaPoista