lauantai 27. elokuuta 2011

Asunto


Kirjoitettu 24.08.2011

Viime päivien aikana on tapahtunut ainakin 15 blogipäivityksen edestä asioita. Olen juossut opintovastaavan luona, käynyt hoitamassa asuntoasioitani kahdessa eri opiskelija-asuntokonttorissa sekä aina välissä kipitellyt ystäväni Riikan kämpille Masthugget kukkulan päälle koisimaan. Olen suorittanut jälleen myös yhden tentin ja tenttiä edeltäneen paniikki pänttäyksen. Olen löytänyt Göteborgin julkiset vuokrapyörät ja huristellut niillä ympäri kaupunkia jos en ole ollut lukemassa tuleviin tentteihini tai istunut rehtorin kansliassa sumplimassa opintojeni jatkoa.

Suurimmista uutisista käsiteltäköön mukavin ensimmäisenä. Olen saanut asunnon ja hienon sellaisen. Minulla kävi todella tuuri asuntoasioiden kanssa. Menin maanantaina jo reilua puoltatuntia ennen opiskelija-asuntolakonttorin avautumista konttorin ovelle jonottamaan varatakseni hyvän paikan ruikutusjonossa. Kävi niin, että olin jonossa ensimmäinen ja kun konttori vihdoin avautui oli tiskin takana istuneella rouvalla minulle erinomaisia uutisia. SGS studentbostäderin Gårda Fabrikenin kiinteistöstä oli juuri  vapautunut yksi asunto. Nainen oli valmis kirjoittamaan sopimuksen kanssani heti. Uskon että asiaan vaikutti jo yli vuoden kestänyt opiskelija-asunnon jonottamiseni. Jouduin tosin värittämään asunnottomuudesta aiheutunutta ahdinkoani hiukan. Sen sijaan että olisin kertonut majailevani lokoisasti kaverini luona Masthuggetissa, sanoin että olin täysin koditon ja kerroin sohvasurffailevani vieraan sohvalta toiselle kunnes löytäisin asunnon.

Kirjoitin sopimuksen täysin sokkona, ilman että edes tarkasti tiesin missä tuleva asuntoni sijaitsee. Nyt istuessani tässä omassa ”keittiössäni” voin todeta, että ratkaisu oli ihan oikea. Kiinteistövälittäjien mukaan tärkeintä on asunnon sijainti ja siksi aloitan asuntoni kuvailun siitä. Gårda Fabriken sijaitsee Ullevin urheilustadionin takana noin 10-15 minuutin kävelymatkan päässä päärautatieasemasta. Koululle minulla kestää pyörällä kymmenisen minuuttia ja keskustan ostoskeskukseen varmasti jalan ehkä 15 minuuttia. Yhteiseltä kattoterassiltamme on suora näkymä stadionille joka on aivan opiskelija-asuntolamme vieressä, toisella puolella jokea. Joki kulkee asuntolamme ja stadionin välissä. Kuntosalini on stadionin kivijalassa. 

Asuntoni on ns. enkelrum eli asunnossa ei ole täysin loppuun varusteltua keittiötä. Minulta löytyy huoneesta kyllä kaksi liesilevyä ja pieni jääkaappi, mutta todellinen huippukokkaus tulee suorittaa kerroksen yhteisessä keittiössä. Neliötä asunnossani on 25 ja vuokraan sisältyy sähkön ja internetin lisäksi kirjoituspöytä, tuoli, kirjahylly, 90 cm sänky jalkalappu ja lukulamppu. Asunto on aika tyhjillään, sillä ilmeisesti sänky, pöytä ja tuoli eivät vie 25 neliötä. Minua todella kovasti syyhyttäisi ostaa JÄLLEEN 120 cm sänky ja lipasto koska asunnossa ei ole vaatteiden säilytykselle sopivaa kaappia. Lupasin kuitenkin Riikalle ja Julia G:lle, etten ostaisi enää huonekaluja. Tytöt taisivat traumatisoitua lauantaisesta sängyn raahaamisesta pahemman kerran. Taidan tässä sulatella nyt aivan rauhassa tätä uutta asuntoani ennen kuin harkitsen huonekalujen ostamista. Ajatus 90 cm sängystä tosin kyllä ihan vähän ahdistaa.

Olen tänään uusinta tenttini jälkeen siirtänyt tavarani Riikan luota tänne uuteen asuntooni. Loisin Riikan luona lauantaista tähän aamuun asti. Olen kiitollinen, että paikka kuorsaavalle nokalleni löytyi vielä siksi aikaa, kun oli asunnoton. Riikka asuu hiukan samaan ideaan perustuvassa opiskelija-asuntolassa kuin minäkin, eli että kaikilla opiskelijoilla on oma huone, kylpyhuone ja vessa, mutta keittiö on jaettu useamman opiskelijan kesken. Riikan talossa keittiö oli tosin huomattavasti parempikuntoinen ja paremmin pidetty, kuin minun talossani. Tämä varmasti johtuu siitä, ettei Kjellmansgatanilla, jossa Riikka asuu, ole huoneissa ollenkaan ruuanlaitto mahdollisuuksia. Luulen että täällä Gårda Fabrikenissa porukka laitaa ruokaa enemmän omassa huoneessa ja siksi yhteinen keittiö haisee ja on huonosti varusteltu. Viihdyin Riikalla erinomaisesti. Lueskeltiin yhdessä tentteihin ja kokkailtiin hiukan (tosin välillä olin minä pelkästään ruokalijan asemassa).Mums oli Riikan pinaatti-kinkku pastakastike hyvää.

Koska en omista mitään keittiötarvikkeita, piti minun käydä iltapalalle hakemassa yhteisestä keittiöstä lusikka ja lautanen jugurtin syömistä varten. Oli kuitenkin todella suuren työn takana löytää lusikka. Mitään astioita ei keittiössä ollut joten lainasin yhtä kattilaa ja söin jugurttini siitä. Huomenna taitaa olla vuorossa siis astioiden ja kattiloiden hankkiminen. Tein tänään keittiöpyyhe/hammasmuki/roskakori/kukkaruukku- hankintoja paikallisella kirpparilla. Taidan jatkaa ostosteluani huomenna samalla kirparilla. Ikea olisi toinen vaihtoehto, mutta jos astiat saa samalla hinnalla käytettynä, painelen mielummin kirpputorille. Kattilat voisin kyllä tosin hankkia uutena. Pohjaan palaneen puuron rippeet ei ole hyvä lähtökohta kokkauksille uudessa kodissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti