maanantai 26. syyskuuta 2011

Mukavin luennoitsija ikinä

Mun on pakko kirjoittaa meidän luennoitsijastamme. Olen aiemmin jo blogissa maininnut, että meillä on koulussa tämän kurssin ajan ollut vieraileva luennoitsija Juha Karhu Rovaniemen yliopistosta. Totuttelu suomenruotsiin on kestänyt hiukan aikaa, mutta viimeistään tänään ovat viimeisetkin opiskelijat ihastuneet suomalaisvahvistukseen.

Juha Karhu piti meille tänään luennon ihmisoikeuksista. Luento oli kaikessa kiinnostavuudessaan ja hienoudessaan täysin perinteisestä mallista poikkeava. Karhun tyyli on kaiken kaikkiaan erittäin eläväinen ja räiskyvä. Mies eläytyy opettamiseensa, hypähtelee ja yrittää saada meitä opiskelijoita mukaan niin paljon kuin tylsiä oikeustieteenopiskelijoita vain pystyy. Tämä päivä oli kuitenkin luentosarjan huipentuma. Opiskelimme ihmisoikeuksia Tuhkimo-sadun kautta. Karhu liitti ihmisoikeuksien soveltamisen hyvin mielikuvituksellisesti Tuhkimon lasikenkään ja tarinan haltijattareen. Harvoin olen ollut niin hauskalla luennolla kun tänään olin.

Menin luennon jälkeen juttelemaan vielä erikseen Karhun kanssa ja mies vaikutti todella mukavalta ihmiseltä kaikin puolin. Kiitin häntä mielenkiintoisesta luennosta ja lisäksi keskustelimme hiukan suomalaisten ja ruotsalaisten oikeustieteellisten koulutusten eroista. Pääsin ensimmäistä kertaa keskustelemaan hiukan myös siitä mitä koulutuksellani voisi tehdä Suomessa. Karhu oli vakuuttunut, että töitä ehdottomasti löytyy jos Suomeen haluaa joskus palata.

3 kommenttia:

  1. Mukava kuulla että teillä on hyvä luennoitsija. Kuullostaa todella mielenkiintoiselta tyypiltä. Olen yrittänyt löytää hemmosta kuvaa, sillä meillä päin asui aikoinaan yksi Juha Karhu.
    Hah! ja mikä parasta. Suomessa työllistyy göteborgilaistunut suomalaisjuristikin.

    VastaaPoista
  2. Minua alkoi oikein kunnolla kiinnostamaan tämä tyyppi. Ei se ole sama jannu jonka olen joskus tuntenut. No, mutta tuo Juha-poikahan ei olekaan ihan kuka vaan. Hänet on muun muassa kutsuttu kunniatohtoriksi sinne Göteborgiin ja ollut kovin aktiivinen alallaan. Kouluttaa tällä hetkellä siellä Götiksessä tohtoriopiskelijoita. Mukavaa, että saat nauttia näiden pohjoismaisten gurujen opetuksesta.

    VastaaPoista
  3. Kyllä, Juha Karhu on tunnettu ja arvostettu oikeustieteilijä etenkin täällä pohjolassa. Meille on tehty hyvin selväksi, että olemme onnekkaita että hän luennoi meille. Ei Karhu ole itse itseään korostanut, vaan enemmänkin juuri ne tohtoriopiskelijat. Minä muuten sinuttelin Karhua. Olikohan väärin?

    VastaaPoista