lauantai 18. helmikuuta 2012

Bear with me: kampaajatarinoita

Kävin kampaajalla eheyttämässä hiukan tuota edellisen postauksen kuvissa vilahtavaa puhkipalanutta pehkoani. Kampaajalla on ihan mielettömän kallista käydä ja jos yrittää rahoista säästää, muuttuu kampaajalla käyminen ihan mielettömän traumaattiseksi. Puhkipalaneen lookin hiuksiin taikoi noin neljä kuukautta sitten Göteborgin kampaajakoulun oppilas, joka värjäyksen ja hiustenpesun jälkeen kampasi hiuksiani niin, että joutui jokaisen kammanvedon jälkeen poistamaan tupon hiuksia kammasta. Hiuksia siis lähti kampaajalla ja runsaasti. Harjoittelija ei uskaltanut edes kuivata hiuksiani föönillä ja perustelikin minulle huterasti, että sellainen sekainen ja kostea hiustyyli sopisi minulle paremmin. Paikka kun oli kampaajakoulu, joutui kampaajaharjoittelija esittelemään työnsä tuloksen ohjaavallekampaajalle. Harjoittelija laski ilmeisesti huonon kielitaitoni varaan, sillä hän ihan pokkana ilmoitti, että olin toivonut vetyperoksista tulosta, että hiukset oli leikattu aivan niin kuin asiakas oli toivonut. Leikkaus oli todellisuudessa jätetty aivan puolitiehen. Kampaaja ilmeili kavereilleen koko kampaajakäynnin ajan ja naureskeli päähäni jääneille, hänen itsensä tekemille värjäysvirheille. Traumatisoituneena maksoin leikkauksesta ja värjäyksestä 60 euroa ja päätin etten enää ikinä värjää hiuksiani vaaleiksi.

Nyt kun juurikasvu sitten alkoi muodostua jo sietämättömäksi, päätin mennä ihan oikealle kampaajalle ja varasin aikani kampaamosta, jossa kävin 16 kuukautta sitten. Onnekseni sain varattua ajan samalle kampaajalle, joka minulla oli ollut jo aiemmin. Koin kuitenkin kauhun hetkiä, kun eilen astelin kampaamoon sisään. Hiukseni pilannut kampaaja kampaajakoulusta oli ilmeisesti ehtinyt tässä neljän kuukauden aikana valmistua koulustaan ja iloisesti pesikin erään asiakkaan hiuksia kampaamon hiustenpesupisteellä. Tervehdin kampaajaa ja rukoilin, ettei aikaani olisi vaihdettu harjoittelijamimmille. Onneksi näin ei ollut tehty, ja pääsin toivomani kampaajan helliin hoiviin. Harjoittelijan työpiste sijaistsi kuitenkin aivan oman kampaajani työpisteen vieressä ja jouduin siis valitsemaan sanani erittäin tarkasti kuvaillessani edellistä kampaajareissuani. En tietenkään halunnut dissata edellistä kampaajaani maan rakoon, hänen työskennellessä kuuloetäisyydellä. Harjoittelija oli todella epämukava tapaus. Kuulin kun hän valehteli asiakkaailleen muuan muassa omasta kokeneisuudestaan alalla ja väittäessään työskennelleensä alalla pitempään kuin oikeasti oli työskennellyt. Nainen tuli jopa juttelemaan minulle, ja sanoi kuulleensa minun valittavan hiukan Ruotsissa asumisesta (olin sanonut, että Göteborgissa on vähemmän mukavia klubeja kuin Helsingissä). Nainen lohdutti minua sanomalla, että saisimme olla vain kiitollisia, ettei Ruotsissa ole luonnonkatastrofeja ja sotaa. Totta. Olen siitä hyvin iloinen, onnellinen ja kiitollinen.

Oma kampaajani osoittautui maanpäälliseksi enkelikisi ja todelliseksi asiantuntijaksi alallaan. Keskustelimme kunnolla hiusteni kunnosta ennen kuin värjäysrumba alkoi ja hän todella ajatteli minun ja hiusteni parasta sotkiessaan mössöjä päähäni. Olen tulokseen super tyytyväinen. Pieni harmistus tosin on, että ehdin kolmen tunnin kampaajalla istumisen aikana rentoutumaan niin paljon, että seisoessani maksutiskillä, päästin oman suomalaisen vitsirepertuaarini valloilleen ja ilmoitin kampaajalleni, ettei hän saisi seuraavalla kerralla VALITTAA hiusteni kunnosta, jos hoitaisin hiuksiani niin kuin hän oli neuvonut. Kampaaja oli kaikki neuvonsa antanut sanomalla, että "Laura, tämä on vain sinulle itsellesi hyväksi". Hän ei ollut valittanut kertaakaan kolmen tunnin aikana. Harmittaa että menin laukomaan tuollaisia syytöksiä maailman kilteimmälle kampaajalle. Toivottavasti hän ymmärtää pistää roisit sanankäänteet vain kielitaidottomuuteni piikkiin.

Note:  Sitä oppii niin paljon Googlettamalla sanontojen oikeaa kieliasua
“Bear with me,” the standard expression, is a request for forbearance or patience.
“Bare with me” would be an invitation to undress.
http://english.stackexchange.com/questions/1269/is-it-bear-or-bare-with-me

1 kommentti:

  1. Blondaus on kyllä semmoinen asia, mikä tuntuu joskus olevan kampaajillakin aika hakusessa. Itsekin oon joskus joutunut ottamaan kantaa asiaan tyyliin:
    Kampaaja: "Niin sullahan oli se et halusit vaaleampaa, mutta ei liian vaaleaa?"
    Minä: "Joo."
    Kampaaja: "Etkö sanonutkin, että edellinen kampaaja oli pitänyt väriä vähemmän aikaa?"
    Minä: "Niin just."
    Kampaaja: "No, luuletko että tää on nyt ollut tarpeeksi kauan?"
    Minä: (joka pelkään enemmän sitä et tulee liian vaalea kuin et ei tuu tarpeeks) "Joo, varmaan, ottakaa pois vaan."
    Kampaaja myös tiedusteli et kauan edellinen kampaaja piti mulla sitä väriä päässä. Hitsi kun en koskaan älyä laittaa sekuntikelloa juoksemaan siinä vaiheessa kun väri menee päähän :D.

    Mun hiuksia ei oo onneks koskaan pilattu, mutta silti tuntuu vähän huvittavalta, että kampaaja kaipaa niin kovasti neuvoja :D.

    VastaaPoista