lauantai 19. maaliskuuta 2011

Huippu isi

Mulla on maailman paras iskä! Hitsit soikoon, vetää kyllä ihan sanattomaksi.

Olen tässä vielä mietiskellyt oikikseen hakemista Suomessa. Lähetin asiasta sähköpostia kummallekin mun vanhemmista ja kirjoitin viestiin erilaisia asioita mitä olin hakemisesta pohtinut. Pyysin hiukan neuvoakin ongelman ratkaisemiseen. Sain kummaltakin vanhemmaltani viestin, että he palaavat asiaan myöhemmin, pohdittuaan asiaa hiukan.Tänä aamuna avasin sähköpostini ja siellä minua odotti "Päätöspuu" ja "Päätöspuun arviointi". Isäni oli tehnyt vaihtoehdoistani Power Point kuvan, joka kuvasi vaihtoehtojeni haarautumista eri lopputuloksiin. Päätöspuun liitteeksi isäni lähetti Excel-taulukon, johon minun tuli täyttää plussat ja miinukset liittyen jokaiseen mahdolliseen skenaarioon ja arvioida onnistumisprosenttini jokaiseen valintaan liittyen. Lopuksi Excel laski minulle onnistumiseni prosentuaalisen todennäköisyyden jokaisesta kolmesta vaihtoehdosta: juristiksi suomeksi Suomessa, juristiksi ruotsiksi Suomessa ja juristiksi ruotsiksi Ruotsissa.

Olen todella otettu siitä, että iskä näki noin paljon vaivaa minun auttamiseksi. Kyseessä on herra, jolle taulukot puhuvat ja matematiikka laulaa. Iskä siis tykkää tehdä kaikenlaisia kaavoja ja taulukoita ja varmati hahmottaakin asioita paremmin laskujen kautta. Nyt alan vihdoin minäkin ymmärtämään mikä puhtaassa matemaattisessa todennäköisyyslaskennassa viehättää. Raaka totuus numeroina on aika valaiseva ja toisaalta kiistelemätön juttu. Meidän iskään voi kyllä luottaa tällaisissa päätöstilanteissa. Siinä missä joku voisi sanoa, että "en osaa päättää puolestasi, itse tiedät parhaiten", tekee meidän iskä vaihtoehdoista analyysin ja auttaa päätöksentekijää löytämään ratkaisun tarkemman pohdinnan kautta.

Päätötöspuun arvioinnin lopputulos oli yllättävän skeptinen. Ei sitä arkielämässä päätöksiä tehdessään tule ajateltua miten epätodennäköinen todellinen lopputulos on. On raakaa nähdä numeroina elämän suuret valinnat. Jatkan pohdintaa vielä muutaman päivän, mutta iskän taulukot kyllä auttoivat minua todella paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti