lauantai 26. maaliskuuta 2011

Kielipäivitys

Vietän aurinkoista kevät lauantaita kirjastossa. Tenttiin on vielä kuukausi aikaa, mutta minä tahdon nyt tsempata. Kaiken lisäksi mulla on FLOW. Teen ajatuskarttoja ja luen tekstiä samalla tahdilla kuin suomenkielistäkin asia tekstiä Havahduin suorastaan siihen, miten suuri edistyminen kielessäni ja opiskelussani on tapahtunut. Tällainen olo minulla on aina kuukausi ennen tenttiä. Viikko tai pari ennen tenttiä ja tietysti heti tentin jälkeen oloni on sitten ehkä hiukan tuskaisempi. Tällä hetkellä elämä kuitenkin hymyilee. Olen iloinen ja ylpeä siitä, että saan hyvä tasoista opetusta på svenska ja luen mielenkiintoisia kirjoja asioista, jotka koskettavat kaikkia kansalaisia täällä Ruotsissa. Olemme siirtyneet koulussa nyt sellaiselle alueelle, jota en tunne, joten minulla ei ole harvaintakaan aavistusta, miten asioista on säädetty Suomessa. Kurssimme sisältää mm. vahingonkorvausta, vakuuttamista, immateriaalioikeuksia (tekijänoikeudet, patentit, tuotemerkit) ja kilpailuoikeutta. Olen aivan fiiliksissä oppimastani ja siitä kaikesta mitä vielä tulen oppimaan.

Palaten vielä kielen hallitsemisessa tapahtuneeseen edistykseen: luen koulukirjoja ilman sanakirjaa, nauran luennoilla luennoitsijan vitseille, kysyn kavereiltani välitunneilla ruotsiksi tarkentavia kysymyksiä asioihin, joita en luennolla täysin ymmärtänyt (esim. kotivakuutuksen sisäänmurtokorvauksen ehdoksi asetettujen edellytysten soveltamisesta erilaisissa sisäänmurtotilanteissa), vitsailen kavereitteni kanssa, teen kaikki muistiinpanoni ruotsiksi ja osaan sanoa sju sjuksköterskor melkein ruotsalaisittain, tosin äärimmäisen vaihtelevalla menestyksellä. Minulla on vielä paljon opittavaa ja kehittämisen aihetta, mutta tällä hetkellä olen vain iloinen ja onnellinen siitä mitä osaan nyt.

1 kommentti: