keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Päivän havantoja: Kirjasto

Kirjasto käyttäytyminen Ruotsissa ei ole ollenkaan yhtä kurinalaista kuin Suomessa. Kirjaston lukusalissa syödään, nukutaan, puhutaan, vastataan puhelimeen ja katsotaan leffoja omalta koneelta. Olen ihan tottunut tähän kulttuuriin ja pian olen varmaan yksi pahimmista lukusalissa juoruajista.

Toinen havaintoni muistui sekin mieleen kirjaston lukusalissa. Takanani oli taas jälleen tyttö, jolla oli menossa lounastauko tenttikirjallisuuden parissa. Tyttö soi viereisestä 7Elevenistä hakemaansa lihapulla/punajuurisalaatti-patonkiansa. En liioittele, enkä juksaa. Ruotsalaiset syövät leipänsä välissä vaikka mitä kummallista: Falukorvia (HK:n Sinisen tyyppinen makkara) ja katkarapusalaattia yms. Teidän ja minunkin lohdutukseksi, lihapullat ja punajuurisalaatti on kyllä varmasti kummallisin yhdistelmä mitä tähän mennessä olen nähnyt.

2 kommenttia:

  1. Toi punajuurisalaatti ja lihapullat on varmaankin jonkinlainen ruotsalainen klassikko, koska olen joskus syönyt sellaisen leivän Ikeassa. Oli muuten ihan hyvää!

    VastaaPoista
  2. Joo olen kuullut leivästä pelkkää hyvää nyt kun siitä kirjoitin. Mun on ehdottomasti kokeiltava :)

    ps. sun toivomus asunnon esittelystä on rekisteröity. Mun täytyy vaan eka siivota ;)

    VastaaPoista