torstai 27. lokakuuta 2011

Liian vaikutuksen alaisena

Siis Sveriges Televisionin netti-tvssä pitäisi ehdottomasti olla joku rajoitus heikkomielisten varalle. Olen katsonut ihan opiskelumielessä SVT:n dokumenttisarjaa Barn till varje pris, joka kertoo lapsettomuudestä kärsivistä ruotsalaisista ihmisistä, jotka kukin tyylillään yrittää hankkia lapsia. Mukana on pari yksinäistä naista, homoseksuaali miespariskunta, useampi heteroseksuaali pariskunta sekä yksi kaksi pariskuntaa käsittävä sateenkaariperhe. Lasten hankkimismetodit vaihtelevat kohdunvuokrauksesta ja alkion adoptoimisesta, normaaliin adoptioon sekä hedelmöityshoitoihin. Tarkoituksenani oli katsoa ohjelmasarjaa ymmärtääkseni tarkemmin adoptiota, vanhemmuutta ja hedelmöityshoitoja koskevaa lainsäädäntöä tai oikeastaan enemmänkin käytäntöä lainsäädännön ympärillä. Halusin niin sanotusti saada lihaa luiden ympärille.

Tässä on nyt kuitenkin käynyt niin, että epätoivosta itkevät 35-vuotiaat yksinäiset naiset ovat ottaneet minusta otteen. Olen jokaisen jakson jälkeen yhä vakuuttuneempi, että jos sitä jossain vaiheessa tahtoo lapsia, on ne tehtävä nyt-heti-tässä-tällä sekunnilla. Tuollaisia lapsettomuusohjelmia ei saa näyttää parikymppisille hysteriaan taipuville opiskelijoille! Vaikkei olisikaan täysin varma siitä, haluaako edes lapsia tulevaisuudessa, välittyy lapsettomien vanhempien kipu ja kaipuu niin vahvasti ohjelmasta, että sitä haluaa hankkia lapsia NYT ihan vain sen vuoksi, että säästyisi jatkossa samanlaiselta tuskalta.

Äidille, mummille ja ystäville tiedoksi, että en minä täällä mitään pulla-palleroita ole pyöräyttelemässä. Lapsien hankkiminen siirtyy koko ajan vain kauemmas tulevaisuuteen. Tuon SVTn ohjelman kautta olen kuitenkin aloittanut jo henkisen valmistautumisen siihen, ettei aina saa kaikkea mitä toivoo. Minun on löydettävä perhehaaveilleni ehdottoman hyvä B-vaihtoehto. Siksi istun tästä lähtien kahta kovemmin kirjastossa ja luennoilla, sillä saattaa olla, että mamma-möngerrykset jää vain haaveeksi ja silloin on kiva, jos on olemassa jotain mihin panostaa. Uran kiiltävä kiitorata täältä tullaan!

2 kommenttia:

  1. Mulle tulee myös siitä ohjelmasta stressi! Sellanen olo et apua mä oon jo liian vanha kohta, oonhan mä jo 22 ja kohta ne munasolut jo kuolee pois (jos niitä edes on!)ja sitten mäkin lopulta istun ja itken seitsemättä epäonnistunutta keinohedelmöitysyritystä....

    Jos näin käy ni ollaanhan me sitten yhdessä katkeroituneita lapsettomia ja reissataan ympäri maailmaa kun muut pyyhkii lastensa räkää poskilta ja pissaa sohvalta?

    VastaaPoista
  2. Joo kyllä! Katkeroituneita reissaajia JOO! Katsoitko viime jakson? Lupaa mulle että ei olla ainakaan ne kaksi yksinäistä naista jotka askarteli keskenään

    VastaaPoista